Carsharing, czyli pomysł na walkę ze smogiem

Carsharing, czyli pomysł na walkę ze smogiem

Opublikowany

Rozwiązanie problemu smogu – a przynajmniej znacznej jego części – znaleźć można od kilku miesięcy na krakowskich ulicach i parkingach. Badania wskazują, że każdy ze 100 Traficarów, może zastąpić nawet 19 zwykłych samochodów. Co więcej, samochody Traficar są zazwyczaj znacznie bardziej ekologiczne niż przeciętny wóz Kowalskiego. Korzyści są oczywiste - mniej samochodów na ulicach to mniej spalin, a mniej spalin to mniejszy smog. 

Pyły, wielopierścieniowe węglowodory, benzo(a)piren, tlenki azotu… Lista substancji wydobywających się z rury wydechowej samochodu to koszmar każdego ekologa i osoby dbającej o zdrowie. Eksperci szacują, że w skali kraju transport samochodowy odpowiada za około 5 proc. wszystkich zanieczyszczeń, czyli tyle samo co przemysł! Sytuację pogarsza dynamiczny w ostatnich latach wzrost liczby aut oraz zły stan techniczny i „sędziwy” wiek pojazdów. Najgorzej jest w dużych miastach – w Warszawie transport drogowy emituje 40 proc. pyłów PM10 (to te, które łatwo przenikają do płuc) i 15 proc. benzo(a)pirenu (ma właściwości rakotwórcze). W Krakowie w ostatnich dniach stężenie pyłów PM10 spowodowane m.in. ruchem samochodów wynosiły średnio 196 mikrograma na m3. Normy zostały przekroczone o prawie 300 %! Dziś (17.01) przekracza normy o prawie 500 % i wynosi 247 mikrograma na m3. W rezultacie nad miastami coraz częściej unosi się smog, który zmusił niedawno niektóre aglomeracje m.in. do zamknięcia szkół i przedszkoli.
Traficar_3.jpg
Rezygnacja z samochodów i przesiadka na rower lub komunikację miejską nie zawsze jednak jest możliwa. Rozwiązaniem może być znany od lat w zachodniej Europie i Ameryce Północnej carsharing, czyli system pozwalający wielu osobom użytkować jeden samochód. Oferta jest na razie obecna w Krakowie, gdzie od kilku miesięcy działa Traficar, dzięki któremu mieszkańcy mogą wynająć samochody równie łatwo i szybko jak rowery miejskie – wystarczy smartfon, a czas wypożyczenia liczony jest w minutach.
"Badania rynku niemieckiego wskazują, że jeden pojazd carsharingowy zastępuje nawet
19 samochodów prywatnych. Dla miasta i mieszkańców oznacza to rozładowanie korków
i znacznie mniejsze zanieczyszczenia powietrza"
– mówi Konrad Karpiński, kierownik
ds. produktu Traficar.
Carsharing powoduje, że samochodów na ulicach jest nie tylko mniej, ale są one również znacznie bardziej ekologiczne niż przeciętne auta. Statystyki są bezlitosne
– prywatne auta, które jeżdżą po polskich drogach należą do najbardziej wiekowych w Unii Europejskiej. Na koniec 2014 roku więcej niż 10 lat miało prawie 80 proc. zarejestrowanych samochodów osobowych, a 31 proc. było starszych niż 20 lat! Silniki wielu z nich nie spełniają nawet podstawowych norm zanieczyszczeń, czyli normy Euro 1, która obowiązywała od 1993 do 1996 roku.
Traficar tymczasem oferuje klientom samochody zgodne z normą Euro 6, która w stosunku do Euro 1 zmniejsza emisję pyłów o ponad 96 proc., a tlenków azotu i węglowodorów o 85 proc.
085.jpg
"Przygotowując usługę bardzo ważne było i jest dla nas angażowanie się w rzeczywiste uwalnianie przestrzeni w mieście, ale także ekologia. Każdego dnia nasze samochody są w ruchu znacznie dłużej niż zwykłe, prywatne auta, dlatego wybraliśmy takie pojazdy, które w maksymalnie niewielkim stopniu oddziaływają na środowisko" – podkreśla Konrad Karpiński.
Specjaliści szacują, że carsharing jest opłacalny dla wszystkich, którzy pokonują własnym samochodem poniżej 10 tysięcy kilometrów rocznie. Średni 10-minutowy kurs samochodami Traficar na dystansie 5 kilometrów kosztuje 9  zł. To ponad dwukrotnie mniej, niż przejazd taksówką i zwykle znacznie bardziej ekologicznie. Traficar już teraz zapowiada uruchomienie usługi również w innych dużych polskich miastach.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Traficar_2.jpg

grafika | 466 KB

Pobierz
Carsharing - pomysł na walkę ze smogiem_IP_11.01.2017.docx

docx | 47,7 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Traficar dostępny w Warszawie już od 1 czerwca

Po udanym starcie w Krakowie, nowoczesny system carsharingu Traficar wjeżdża na ulice Warszawy. Mieszkańcy stolicy zyskają nową, wygodną alternatywę dla komunikacji miejskiej, w postaci samochodów, które będą mogli wynajmować na minuty za pomocą mobilnej aplikacji.
Traficar rozpoczyna współpracę z PKN ORLEN!

Spółka Traficar rozszerza dostępność usługi carsharingowej i rozpoczyna współpracę z PKN ORLEN, który odtąd będzie pełnił funkcję strategicznego partnera paliwowego marki. W ramach współpracy na wybranych stacjach pod marką ORLEN w miastach, w których dostępna jest usługa Traficar, będzie można pozostawić i wypożyczyć samochód.
Traficar rozpoczyna współpracę z IKEA Kraków

Traficar rozpoczyna współpracę z kolejnym lokalnym partnerem. Od 25 kwietnia po zakończeniu zakupów w IKEA Kraków, można przewieźć je do domu samochodem Traficara. Z tej okazji firmy przygotowały wspólną akcję teaserową promującą ideę carsharingu.
Traficar rozszerza flotę samochodów

Rewolucyjna idea carsharingu szturmem zdobywa europejskie miasta i jak potwierdza doświadczenie krakowskiego Traficara, szybkie wynajmowanie samochodów na minuty cieszy się również coraz większym zainteresowaniem Polaków. Już po kilku miesiącach od debiutu, spółka zyskała nowego partnera – Renault Polska – z którym podpisała umowę na zakup 1000 nowych aut. Pierwsze ze 100 samochodów marki Renault CLIO, które docelowo zasilą krakowską flotę Traficara, zaczną pojawiać się na ulicach miasta jeszcze w tym miesiącu. Do końca bieżącego roku Traficar z nowymi autami pojawi się również w kilku największych miastach w Polsce.

Traficar z cyklem akcji specjalnych #podajdalej

Firma Traficar, spółka świadcząca innowacyjną usługę wynajmu samochodów na minuty, rozpoczęła cykl specjalnych akcji pod hasłem #podajdalej. Inicjatywa ma szerzyć ideę współdzielenia w Polsce.