Carsharing, czyli pomysł na walkę ze smogiem

Carsharing, czyli pomysł na walkę ze smogiem

Opublikowany

Rozwiązanie problemu smogu – a przynajmniej znacznej jego części – znaleźć można od kilku miesięcy na krakowskich ulicach i parkingach. Badania wskazują, że każdy ze 100 Traficarów, może zastąpić nawet 19 zwykłych samochodów. Co więcej, samochody Traficar są zazwyczaj znacznie bardziej ekologiczne niż przeciętny wóz Kowalskiego. Korzyści są oczywiste - mniej samochodów na ulicach to mniej spalin, a mniej spalin to mniejszy smog. 

Pyły, wielopierścieniowe węglowodory, benzo(a)piren, tlenki azotu… Lista substancji wydobywających się z rury wydechowej samochodu to koszmar każdego ekologa i osoby dbającej o zdrowie. Eksperci szacują, że w skali kraju transport samochodowy odpowiada za około 5 proc. wszystkich zanieczyszczeń, czyli tyle samo co przemysł! Sytuację pogarsza dynamiczny w ostatnich latach wzrost liczby aut oraz zły stan techniczny i „sędziwy” wiek pojazdów. Najgorzej jest w dużych miastach – w Warszawie transport drogowy emituje 40 proc. pyłów PM10 (to te, które łatwo przenikają do płuc) i 15 proc. benzo(a)pirenu (ma właściwości rakotwórcze). W Krakowie w ostatnich dniach stężenie pyłów PM10 spowodowane m.in. ruchem samochodów wynosiły średnio 196 mikrograma na m3. Normy zostały przekroczone o prawie 300 %! Dziś (17.01) przekracza normy o prawie 500 % i wynosi 247 mikrograma na m3. W rezultacie nad miastami coraz częściej unosi się smog, który zmusił niedawno niektóre aglomeracje m.in. do zamknięcia szkół i przedszkoli.
Traficar_3.jpg
Rezygnacja z samochodów i przesiadka na rower lub komunikację miejską nie zawsze jednak jest możliwa. Rozwiązaniem może być znany od lat w zachodniej Europie i Ameryce Północnej carsharing, czyli system pozwalający wielu osobom użytkować jeden samochód. Oferta jest na razie obecna w Krakowie, gdzie od kilku miesięcy działa Traficar, dzięki któremu mieszkańcy mogą wynająć samochody równie łatwo i szybko jak rowery miejskie – wystarczy smartfon, a czas wypożyczenia liczony jest w minutach.
"Badania rynku niemieckiego wskazują, że jeden pojazd carsharingowy zastępuje nawet
19 samochodów prywatnych. Dla miasta i mieszkańców oznacza to rozładowanie korków
i znacznie mniejsze zanieczyszczenia powietrza"
– mówi Konrad Karpiński, kierownik
ds. produktu Traficar.
Carsharing powoduje, że samochodów na ulicach jest nie tylko mniej, ale są one również znacznie bardziej ekologiczne niż przeciętne auta. Statystyki są bezlitosne
– prywatne auta, które jeżdżą po polskich drogach należą do najbardziej wiekowych w Unii Europejskiej. Na koniec 2014 roku więcej niż 10 lat miało prawie 80 proc. zarejestrowanych samochodów osobowych, a 31 proc. było starszych niż 20 lat! Silniki wielu z nich nie spełniają nawet podstawowych norm zanieczyszczeń, czyli normy Euro 1, która obowiązywała od 1993 do 1996 roku.
Traficar tymczasem oferuje klientom samochody zgodne z normą Euro 6, która w stosunku do Euro 1 zmniejsza emisję pyłów o ponad 96 proc., a tlenków azotu i węglowodorów o 85 proc.
085.jpg
"Przygotowując usługę bardzo ważne było i jest dla nas angażowanie się w rzeczywiste uwalnianie przestrzeni w mieście, ale także ekologia. Każdego dnia nasze samochody są w ruchu znacznie dłużej niż zwykłe, prywatne auta, dlatego wybraliśmy takie pojazdy, które w maksymalnie niewielkim stopniu oddziaływają na środowisko" – podkreśla Konrad Karpiński.
Specjaliści szacują, że carsharing jest opłacalny dla wszystkich, którzy pokonują własnym samochodem poniżej 10 tysięcy kilometrów rocznie. Średni 10-minutowy kurs samochodami Traficar na dystansie 5 kilometrów kosztuje 9  zł. To ponad dwukrotnie mniej, niż przejazd taksówką i zwykle znacznie bardziej ekologicznie. Traficar już teraz zapowiada uruchomienie usługi również w innych dużych polskich miastach.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Traficar_2.jpg

grafika | 466 KB

Pobierz
Carsharing - pomysł na walkę ze smogiem_IP_11.01.2017.docx

docx | 47,7 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Pierwsze w Polsce samochody dostawcze na minuty

temu

Od dziś nieplanowane większe zakupy, które nie mieszczą się do samochodu, ani długi czas oczekiwania na pierwszy wolny termin w firmie transportowej to już nie problem. Traficar we współpracy z IKEA Kraków wprowadzają rewolucyjne rozwiązanie carsharingowe. Od 4 września klienci krakowskiego oddziału sieci mogą wypożyczać samochody dostawcze Renault Kangoo na minuty, w każdej chwili i bezpośrednio sprzed sklepu.
Traficar w Trójmieście już na początku 2018 roku

temu

Po udanym starcie w Krakowie i Warszawie Traficar kontynuuje rozwój swojej usługi na kolejne miasta w Polsce. Podpisany wczoraj w Gdańsku list intencyjny umożliwia firmie rozpoczęcie aktywności w 7 pomorskich gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Pruszczu Gdańskim, Redzie, Rumii i Wejherowie już w I kwartale 2018 roku.
Samochodowe TrafiKino wjeżdża do Krakowa

temu

Już w najbliższy czwartek, 24. sierpnia, na terenie parkingu IKEA Kraków odbędzie się pierwszy lokalny pokaz TrafiKina, który rozpocznie 2-tygodniowy cykl filmowy. Sponsorem wydarzenia jest firma Traficar, oferująca wynajem samochodów na minuty.
Traficar dostępny już w 15 dzielnicach Warszawy!

temu

W Warszawie z Traficara mogą korzystać już mieszkańcy Bielan, Bemowa i Wilanowa. Od startu usługi 1. czerwca br. jej zasięg stopniowo się zwiększa, by docelowo objąć obszar całego miasta. W ciągu dwóch miesięcy liczba dzielnic, w których można wypożyczyć Traficara zwiększyła się z o połowę  – z siedmiu do piętnastu.

Traficar z cyklem akcji specjalnych #podajdalej

Firma Traficar, spółka świadcząca innowacyjną usługę wynajmu samochodów na minuty, rozpoczęła cykl specjalnych akcji pod hasłem #podajdalej. Inicjatywa ma szerzyć ideę współdzielenia w Polsce.