Carsharing, czyli pomysł na walkę ze smogiem

Carsharing, czyli pomysł na walkę ze smogiem

Opublikowany

Rozwiązanie problemu smogu – a przynajmniej znacznej jego części – znaleźć można od kilku miesięcy na krakowskich ulicach i parkingach. Badania wskazują, że każdy ze 100 Traficarów, może zastąpić nawet 19 zwykłych samochodów. Co więcej, samochody Traficar są zazwyczaj znacznie bardziej ekologiczne niż przeciętny wóz Kowalskiego. Korzyści są oczywiste - mniej samochodów na ulicach to mniej spalin, a mniej spalin to mniejszy smog. 

Pyły, wielopierścieniowe węglowodory, benzo(a)piren, tlenki azotu… Lista substancji wydobywających się z rury wydechowej samochodu to koszmar każdego ekologa i osoby dbającej o zdrowie. Eksperci szacują, że w skali kraju transport samochodowy odpowiada za około 5 proc. wszystkich zanieczyszczeń, czyli tyle samo co przemysł! Sytuację pogarsza dynamiczny w ostatnich latach wzrost liczby aut oraz zły stan techniczny i „sędziwy” wiek pojazdów. Najgorzej jest w dużych miastach – w Warszawie transport drogowy emituje 40 proc. pyłów PM10 (to te, które łatwo przenikają do płuc) i 15 proc. benzo(a)pirenu (ma właściwości rakotwórcze). W Krakowie w ostatnich dniach stężenie pyłów PM10 spowodowane m.in. ruchem samochodów wynosiły średnio 196 mikrograma na m3. Normy zostały przekroczone o prawie 300 %! Dziś (17.01) przekracza normy o prawie 500 % i wynosi 247 mikrograma na m3. W rezultacie nad miastami coraz częściej unosi się smog, który zmusił niedawno niektóre aglomeracje m.in. do zamknięcia szkół i przedszkoli.
Traficar_3.jpg
Rezygnacja z samochodów i przesiadka na rower lub komunikację miejską nie zawsze jednak jest możliwa. Rozwiązaniem może być znany od lat w zachodniej Europie i Ameryce Północnej carsharing, czyli system pozwalający wielu osobom użytkować jeden samochód. Oferta jest na razie obecna w Krakowie, gdzie od kilku miesięcy działa Traficar, dzięki któremu mieszkańcy mogą wynająć samochody równie łatwo i szybko jak rowery miejskie – wystarczy smartfon, a czas wypożyczenia liczony jest w minutach.
"Badania rynku niemieckiego wskazują, że jeden pojazd carsharingowy zastępuje nawet
19 samochodów prywatnych. Dla miasta i mieszkańców oznacza to rozładowanie korków
i znacznie mniejsze zanieczyszczenia powietrza"
– mówi Konrad Karpiński, kierownik
ds. produktu Traficar.
Carsharing powoduje, że samochodów na ulicach jest nie tylko mniej, ale są one również znacznie bardziej ekologiczne niż przeciętne auta. Statystyki są bezlitosne
– prywatne auta, które jeżdżą po polskich drogach należą do najbardziej wiekowych w Unii Europejskiej. Na koniec 2014 roku więcej niż 10 lat miało prawie 80 proc. zarejestrowanych samochodów osobowych, a 31 proc. było starszych niż 20 lat! Silniki wielu z nich nie spełniają nawet podstawowych norm zanieczyszczeń, czyli normy Euro 1, która obowiązywała od 1993 do 1996 roku.
Traficar tymczasem oferuje klientom samochody zgodne z normą Euro 6, która w stosunku do Euro 1 zmniejsza emisję pyłów o ponad 96 proc., a tlenków azotu i węglowodorów o 85 proc.
085.jpg
"Przygotowując usługę bardzo ważne było i jest dla nas angażowanie się w rzeczywiste uwalnianie przestrzeni w mieście, ale także ekologia. Każdego dnia nasze samochody są w ruchu znacznie dłużej niż zwykłe, prywatne auta, dlatego wybraliśmy takie pojazdy, które w maksymalnie niewielkim stopniu oddziaływają na środowisko" – podkreśla Konrad Karpiński.
Specjaliści szacują, że carsharing jest opłacalny dla wszystkich, którzy pokonują własnym samochodem poniżej 10 tysięcy kilometrów rocznie. Średni 10-minutowy kurs samochodami Traficar na dystansie 5 kilometrów kosztuje 9  zł. To ponad dwukrotnie mniej, niż przejazd taksówką i zwykle znacznie bardziej ekologicznie. Traficar już teraz zapowiada uruchomienie usługi również w innych dużych polskich miastach.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Traficar_2.jpg

grafika | 466 KB

Pobierz
Carsharing - pomysł na walkę ze smogiem_IP_11.01.2017.docx

docx | 47,7 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Traficar zamiast auta zastępczego

temu

Klienci TUiR Warta zamiast auta zastępczego mogą skorzystać ze współdzielonych samochodów Traficara. Nie muszą płacić za benzynę, ani za miejskie parkingi, a każda podróż Traficarem jest objęta kompleksowym ubezpieczeniem bez udziału własnego w szkodzie. Podpisana pomiędzy obydwoma firmami umowa obowiązuje w siedmiu miastach, gdzie działa Traficar. Dowodzi to, że korzyści płynące z carsharingu coraz częściej dostrzegają nie tylko prywatni użytkownicy, ale także przedsiębiorstwa, w tym firmy ubezpieczeniowe.
Traficar uruchamia usługę w Trójmieście

temu

Traficar nie zwalnia tempa i chwilę po wejściu do Poznania i Wrocławia uruchamia usługę w Trójmieście. Traficar jest pierwszą z firm-sygnatariuszy porozumienia podpisanego w sierpniu br. pomiędzy włodarzami 7 pomorskich gmin oraz firmami oferującymi usługi carsharingowe, która wprowadza jego postanowienia w życie. Już dziś mieszkańcy i goście odwiedzający Trójmiasto zyskują alternatywę dla komunikacji zbiorowej. 
Traficar z kolejnym partnerem

temu

 Traficar rozpoczyna współpracę z firmą Comarch, jedną z największych spółek informatycznych w Polsce. W ramach partnerstwa, na terenie kompleksu biurowego Comarch przy ul. Życzkowskiego w Krakowie pojawiły się miejsca parkingowe, na których można rozpocząć i zakończyć wynajem usługi. To kolejny krok w kierunku rozszerzenia stacjonarnej przestrzeni parkingowej Traficara.
Traficara historie niezwykłe

temu

Traficar, od momentu uruchomienia usługi, był świadkiem wielu różnych sytuacji związanych z codziennym życiem swoich użytkowników. Towarzyszył w przeprowadzkach, dowoził na zakończone sukcesem rozmowy rekrutacyjne i pomagał w spełnianiu dobrych uczynków.

Traficar z cyklem akcji specjalnych #podajdalej

Firma Traficar, spółka świadcząca innowacyjną usługę wynajmu samochodów na minuty, rozpoczęła cykl specjalnych akcji pod hasłem #podajdalej. Inicjatywa ma szerzyć ideę współdzielenia w Polsce.