Carsharing, czyli pomysł na walkę ze smogiem

Carsharing, czyli pomysł na walkę ze smogiem

Opublikowany

Rozwiązanie problemu smogu – a przynajmniej znacznej jego części – znaleźć można od kilku miesięcy na krakowskich ulicach i parkingach. Badania wskazują, że każdy ze 100 Traficarów, może zastąpić nawet 19 zwykłych samochodów. Co więcej, samochody Traficar są zazwyczaj znacznie bardziej ekologiczne niż przeciętny wóz Kowalskiego. Korzyści są oczywiste - mniej samochodów na ulicach to mniej spalin, a mniej spalin to mniejszy smog. 

Pyły, wielopierścieniowe węglowodory, benzo(a)piren, tlenki azotu… Lista substancji wydobywających się z rury wydechowej samochodu to koszmar każdego ekologa i osoby dbającej o zdrowie. Eksperci szacują, że w skali kraju transport samochodowy odpowiada za około 5 proc. wszystkich zanieczyszczeń, czyli tyle samo co przemysł! Sytuację pogarsza dynamiczny w ostatnich latach wzrost liczby aut oraz zły stan techniczny i „sędziwy” wiek pojazdów. Najgorzej jest w dużych miastach – w Warszawie transport drogowy emituje 40 proc. pyłów PM10 (to te, które łatwo przenikają do płuc) i 15 proc. benzo(a)pirenu (ma właściwości rakotwórcze). W Krakowie w ostatnich dniach stężenie pyłów PM10 spowodowane m.in. ruchem samochodów wynosiły średnio 196 mikrograma na m3. Normy zostały przekroczone o prawie 300 %! Dziś (17.01) przekracza normy o prawie 500 % i wynosi 247 mikrograma na m3. W rezultacie nad miastami coraz częściej unosi się smog, który zmusił niedawno niektóre aglomeracje m.in. do zamknięcia szkół i przedszkoli.
Traficar_3.jpg
Rezygnacja z samochodów i przesiadka na rower lub komunikację miejską nie zawsze jednak jest możliwa. Rozwiązaniem może być znany od lat w zachodniej Europie i Ameryce Północnej carsharing, czyli system pozwalający wielu osobom użytkować jeden samochód. Oferta jest na razie obecna w Krakowie, gdzie od kilku miesięcy działa Traficar, dzięki któremu mieszkańcy mogą wynająć samochody równie łatwo i szybko jak rowery miejskie – wystarczy smartfon, a czas wypożyczenia liczony jest w minutach.
"Badania rynku niemieckiego wskazują, że jeden pojazd carsharingowy zastępuje nawet
19 samochodów prywatnych. Dla miasta i mieszkańców oznacza to rozładowanie korków
i znacznie mniejsze zanieczyszczenia powietrza"
– mówi Konrad Karpiński, kierownik
ds. produktu Traficar.
Carsharing powoduje, że samochodów na ulicach jest nie tylko mniej, ale są one również znacznie bardziej ekologiczne niż przeciętne auta. Statystyki są bezlitosne
– prywatne auta, które jeżdżą po polskich drogach należą do najbardziej wiekowych w Unii Europejskiej. Na koniec 2014 roku więcej niż 10 lat miało prawie 80 proc. zarejestrowanych samochodów osobowych, a 31 proc. było starszych niż 20 lat! Silniki wielu z nich nie spełniają nawet podstawowych norm zanieczyszczeń, czyli normy Euro 1, która obowiązywała od 1993 do 1996 roku.
Traficar tymczasem oferuje klientom samochody zgodne z normą Euro 6, która w stosunku do Euro 1 zmniejsza emisję pyłów o ponad 96 proc., a tlenków azotu i węglowodorów o 85 proc.
085.jpg
"Przygotowując usługę bardzo ważne było i jest dla nas angażowanie się w rzeczywiste uwalnianie przestrzeni w mieście, ale także ekologia. Każdego dnia nasze samochody są w ruchu znacznie dłużej niż zwykłe, prywatne auta, dlatego wybraliśmy takie pojazdy, które w maksymalnie niewielkim stopniu oddziaływają na środowisko" – podkreśla Konrad Karpiński.
Specjaliści szacują, że carsharing jest opłacalny dla wszystkich, którzy pokonują własnym samochodem poniżej 10 tysięcy kilometrów rocznie. Średni 10-minutowy kurs samochodami Traficar na dystansie 5 kilometrów kosztuje 9  zł. To ponad dwukrotnie mniej, niż przejazd taksówką i zwykle znacznie bardziej ekologicznie. Traficar już teraz zapowiada uruchomienie usługi również w innych dużych polskich miastach.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Traficar_2.jpg

grafika | 466 KB

Pobierz
Carsharing - pomysł na walkę ze smogiem_IP_11.01.2017.docx

docx | 47,7 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Samochody Traficara od teraz dostępne przy sklepach sieci Leroy Merlin

temu

Do centrów handlowych, które w ramach usług transportowych oferują carsharing Traficara dołączyła sieć sklepów Leroy Merlin. Współpraca w fazie początkowej obejmuje trzy lokalizacje – sklep w Wołominie, Warszawie przy Alejach Jerozolimskich oraz w Rumi. Leroy Merlin przeznaczył specjalną przestrzeń parkingową nie tylko pod samochody osobowe Traficara, lecz także pod usługę aut dostawczych TrafiCargo.
Projekt Roadshow ZOE od dziś w Warszawie!

temu

Renault Polska we współpracy z Traficarem kontynuuje specjalny projekt Roadshow ZOE. Od dziś do floty 400 Renault Clio Traficara w Warszawie dołącza 9 w 100% elektrycznych Renault ZOE. Projekt rozpoczął się w sierpniu w Krakowie, a od dziś do 25 września z unikalnej okazji przetestowania elektryków będą mogli skorzystać mieszkańcy Warszawy.
Carsharing i retail estate. Duet idealny!

temu

Traficar, największy dostawca usług carsharingowych w Polsce rozszerzył współpracę z firmą Klépierre, liderem na europejskim rynku nieruchomości komercyjnych. Po Poznań Plaza, do grona centrów, które oferują miejsca dla użytkowników aplikacji Traficar na terenie swoich parkingów, dołączyły Sadyba Best Mall w Warszawie i Ruda Śląska Plaza.
W 100% elektryczne Renault ZOE w projekcie specjalnym Traficara i Renault

temu

Renault Polska we współpracy z Traficarem rozpoczyna specjalny projekt Roadshow ZOE. Dotychczasową flotę Traficara uzupełni 9 samochodów – w 100% elektrycznych Renault ZOE, które przez kilka tygodni będą dostępne w każdym z miast, gdzie działa usługa Traficara. Roadshow ZOE startuje 8 sierpnia w Krakowie i potrwa aż do lutego 2019 roku.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.