Carsharing, czyli współdzielę, więc oszczędzam

Carsharing, czyli współdzielę, więc oszczędzam

Opublikowany

Tanio, taniej, carsharing. Coraz więcej Polaków dostrzega, że wynajem aut na minuty może być tańszą alternatywą dla innych środków transportu czy kupna kolejnego samochodu. Doświadczenia Krakowa, gdzie od kilku miesięcy działa najnowocześniejszy system car sharingowy w kraju, udowadnia, że to się po prostu opłaca. Wygląda na to, że popularna na zachodzie ekonomia współdzielenia zdobywa rodaków portfelem. 

Globalna firma doradcza PwC szacuje, że w 2015 roku światowy przychód z ekonomii współdzielenia w pięciu kluczowych sektorach wyniósł 335 mld USD[1]. Pomysł współdzielenia, czyli korzystania z codziennych rzeczy bez konieczności ich posiadania przestał być idee fixe grupki kalifornijskich studentów, a stał się poważnym trendem w światowej gospodarce. Trendem, który przebojem wdziera się do Polski.  

Ekonomia współdzielenia (ang. sharing economy) to jedno z najbardziej zdumiewających i skłaniających do refleksji zjawisk, z jakim mamy do czynienia we współczesnej gospodarce. Tworzy obiecujące perspektywy przyszłego rozwoju możliwe tylko dzięki nowym, przełomowym technologiom. Niezależnie od tego, jak na to patrzymy – jest ogromną szansą i jednocześnie wyzwaniem, które już dziś przyczynia się do zmiany modeli biznesowych i funkcjonowania rynku, do którego jesteśmy przyzwyczajeni ­– podkreśla PwC.
Z badań PwC wynika, że już 40 proc. dorosłych Polaków słyszało o serwisach oferujących współdzielone usługi. Ponad co czwarty mieszkaniec Polski deklaruje zaś, że aktywnie z nich korzysta, głównie z powodu niskiej ceny.
Opinię tę potwierdzają rynkowi praktycy. Piotr Groński, wiceprezes krakowskiej firmy Traficar oferującej wynajem samochodów na minuty przyznaje, że coraz większe zainteresowanie usługą wynika z… matematyki.
Liczby są bezlitosne – koszt własnego samochodu, ubezpieczenia, serwisu i utrzymania jest ogromny. Jeśli ktoś spędza w aucie jedynie godzinę, czy półtorej dziennie to zaczyna się zastanawiać, czy naprawdę musi tyle płacić za coś, co przez większość doby stoi nieużywane. Prosty rachunek wskazuje, że to samo – czyli codzienną podróż samochodem – może uzyskać taniej – podkreśla Piotr Groński.
Z przeprowadzonych przez specjalistów carsharingu symulacji wynika, że samochody wynajmowane na minuty opłacają się wszystkim, którzy we własnych autach pokonują rocznie mniej niż 10 tys. kilometrów. Zainteresowanie mieszkańców Krakowa widać zresztą na ulicach. Już po kilku miesiącach od debiutu, spółka zdecydowała się podwoić liczbę samochodów.
Różne szacunki wskazują, że jeden współdzielony samochód zastępuje w ruchu miejskim od 15 do 19 aut prywatnych. To sposób nie tylko na mniejsze korki i bardziej przejezdne miasto, ale również na zwolnienie wielu miejsc parkingowych i „odzyskanie” chodników dla ruchu pieszego. Nic więc dziwnego, że na świecie pojazdy carsharingowe mogą liczyć na specjalne traktowanie przez metropolitalnych włodarzy – to choćby zgoda na poruszanie się po buspasach, możliwość wjazdu do stref zamkniętych dla zwykłego ruchu, czy zwolnienie z opłaty parkingowej.

[1] http://www.pwc.pl/pl/pdf/ekonomia-wspoldzielenia-1-raport-pwc.pdf

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Traficar_2.jpg

grafika | 3,65 MB

Pobierz
Traficar_1.jpg

grafika | 343 KB

Pobierz
Carsharing czyli współdzielę więc oszczędzam _IP_20.03.2017.docx

docx | 51,7 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Traficar zamiast auta zastępczego

temu

Klienci TUiR Warta zamiast auta zastępczego mogą skorzystać ze współdzielonych samochodów Traficara. Nie muszą płacić za benzynę, ani za miejskie parkingi, a każda podróż Traficarem jest objęta kompleksowym ubezpieczeniem bez udziału własnego w szkodzie. Podpisana pomiędzy obydwoma firmami umowa obowiązuje w siedmiu miastach, gdzie działa Traficar. Dowodzi to, że korzyści płynące z carsharingu coraz częściej dostrzegają nie tylko prywatni użytkownicy, ale także przedsiębiorstwa, w tym firmy ubezpieczeniowe.
Traficar uruchamia usługę w Trójmieście

temu

Traficar nie zwalnia tempa i chwilę po wejściu do Poznania i Wrocławia uruchamia usługę w Trójmieście. Traficar jest pierwszą z firm-sygnatariuszy porozumienia podpisanego w sierpniu br. pomiędzy włodarzami 7 pomorskich gmin oraz firmami oferującymi usługi carsharingowe, która wprowadza jego postanowienia w życie. Już dziś mieszkańcy i goście odwiedzający Trójmiasto zyskują alternatywę dla komunikacji zbiorowej. 
Traficar z kolejnym partnerem

temu

 Traficar rozpoczyna współpracę z firmą Comarch, jedną z największych spółek informatycznych w Polsce. W ramach partnerstwa, na terenie kompleksu biurowego Comarch przy ul. Życzkowskiego w Krakowie pojawiły się miejsca parkingowe, na których można rozpocząć i zakończyć wynajem usługi. To kolejny krok w kierunku rozszerzenia stacjonarnej przestrzeni parkingowej Traficara.
Traficara historie niezwykłe

temu

Traficar, od momentu uruchomienia usługi, był świadkiem wielu różnych sytuacji związanych z codziennym życiem swoich użytkowników. Towarzyszył w przeprowadzkach, dowoził na zakończone sukcesem rozmowy rekrutacyjne i pomagał w spełnianiu dobrych uczynków.

Traficar rozszerza flotę samochodów

Rewolucyjna idea carsharingu szturmem zdobywa europejskie miasta i jak potwierdza doświadczenie krakowskiego Traficara, szybkie wynajmowanie samochodów na minuty cieszy się również coraz większym zainteresowaniem Polaków. Już po kilku miesiącach od debiutu, spółka zyskała nowego partnera – Renault Polska – z którym podpisała umowę na zakup 1000 nowych aut. Pierwsze ze 100 samochodów marki Renault CLIO, które docelowo zasilą krakowską flotę Traficara, zaczną pojawiać się na ulicach miasta jeszcze w tym miesiącu. Do końca bieżącego roku Traficar z nowymi autami pojawi się również w kilku największych miastach w Polsce.