Carsharing staje się jedną z najważniejszych usług zmieniającą polski transport. Wraz z większą świadomością zrównoważonej mobilności i dynamicznie rozwijającym się trendem biznesowym ekonomii współdzielenia (ang. sharing economy)1 coraz więcej osób rezygnuje z posiadania własnego samochodu na rzecz usługi “auta na kilometry”. Eksperci marki Traficar wskazują, jak rośnie zainteresowanie usługami carsharingu w Polsce oraz prognozują, co zmieni się na rynku współdzielonej mobilności jeszcze w tym roku.
Według najnowszego raportu "Czas wynajmu aut" opublikowanego przez Santander Consumer Multirenti2 wynika, że co piąty Polak korzysta z usług wynajmu samochodów do celów prywatnych. Oznacza to, że coraz więcej osób docenia korzyści wynikające z korzystania z usługi, która zapewnia większy wybór modeli i marek samochodów, możliwość dopasowania pojazdu do konkretnych potrzeb czy brak konieczności zajmowania się formalnościami związaną z posiadaniem własnego auta.
Pionierska marka carsharingu w Polsce – Traficar, przedstawia dane, które wyraźnie pokazują wzrost zainteresowania usługą. Polscy użytkownicy marki korzystają z aplikacji o 15% częściej niż w poprzednim roku. Lider współdzielonej mobilności zanotował również 98% wzrost liczby nowych rejestracji w porównaniu do tego samego okresu w 2022 roku.
– Obecnie na rynek wchodzi pokolenie konsumentów, które nie rozważa kupna własnego samochodu, ale preferuje korzystanie z usług współdzielenia pojazdów. Ta zmiana perspektywy znacząco wpływa na charakter rozwoju carsharingu, wskazując, że nie jest to jedynie przelotny trend, ale realna przyszłość miejskiej mobilności. Aby odpowiedzieć na tę potrzebę, nasza flota urosła w ciągu roku o 16% we wszystkich miastach, w których jesteśmy dostępni. Spodziewamy się kolejnych wzrostów w drugiej połowie roku – mówi Konrad Karpiński, dyrektor operacyjny marki Traficar.
Dane z raportu Santander Consumer Multirent pokazują także, że aż 16% kierowców, którzy decydują się na wynajem samochodu, regularnie korzysta z tej możliwości jako alternatywy dla posiadania własnego pojazdu lub podróżowania taksówkami oraz komunikacją miejską. Dane Traficar również potwierdzają ten trend wśród swoich użytkowników, których średnia długość pokonywanej trasy jest nieznacznie krótsza niż w poprzednich latach. Wskazuje to na zwiększenie liczby krótszych przejazdów na terenach miast.
– Życie w mieście prawie zupełnie odzyskało swoją aktywność po okresie pandemii, co przekłada się na wzrost liczby codziennych podróży do pracy czy na zakupy. To z kolei stwarza więcej okazji do skorzystania z usług carsharingu w przestrzeni miejskiej. Dodatkowym faktem, który sprawia, że ludzie coraz częściej korzystają ze współdzielonej mobilności, są rosnące ceny nowych aut w ostatnich latach. Czynnik ten dla wielu bywa przeszkodą w zakupie własnego pojazdu. Wysoka inflacja to nadal wielki problem dlatego uważam, że szczyt popularności carsharingu w Polsce jest jeszcze przed nami – dodaje Karpiński.
Obecnie, aplikacja Traficar zainstalowana jest na ponad milionie telefonów komórkowych w Polsce.
[1] https://www.statista.com/statistics/830986/value-of-the-global-sharing-economy/
[2] https://www.scmultirent.pl/blog/wpis/juz-co-piaty-kierowca-wynajmowal-auto-do-celow-prywatnych
Pionierska marka carsharingu w Polsce – Traficar, przedstawia dane, które wyraźnie pokazują wzrost zainteresowania usługą. Polscy użytkownicy marki korzystają z aplikacji o 15% częściej niż w poprzednim roku. Lider współdzielonej mobilności zanotował również 98% wzrost liczby nowych rejestracji w porównaniu do tego samego okresu w 2022 roku.
– Obecnie na rynek wchodzi pokolenie konsumentów, które nie rozważa kupna własnego samochodu, ale preferuje korzystanie z usług współdzielenia pojazdów. Ta zmiana perspektywy znacząco wpływa na charakter rozwoju carsharingu, wskazując, że nie jest to jedynie przelotny trend, ale realna przyszłość miejskiej mobilności. Aby odpowiedzieć na tę potrzebę, nasza flota urosła w ciągu roku o 16% we wszystkich miastach, w których jesteśmy dostępni. Spodziewamy się kolejnych wzrostów w drugiej połowie roku – mówi Konrad Karpiński, dyrektor operacyjny marki Traficar.
Dane z raportu Santander Consumer Multirent pokazują także, że aż 16% kierowców, którzy decydują się na wynajem samochodu, regularnie korzysta z tej możliwości jako alternatywy dla posiadania własnego pojazdu lub podróżowania taksówkami oraz komunikacją miejską. Dane Traficar również potwierdzają ten trend wśród swoich użytkowników, których średnia długość pokonywanej trasy jest nieznacznie krótsza niż w poprzednich latach. Wskazuje to na zwiększenie liczby krótszych przejazdów na terenach miast.
– Życie w mieście prawie zupełnie odzyskało swoją aktywność po okresie pandemii, co przekłada się na wzrost liczby codziennych podróży do pracy czy na zakupy. To z kolei stwarza więcej okazji do skorzystania z usług carsharingu w przestrzeni miejskiej. Dodatkowym faktem, który sprawia, że ludzie coraz częściej korzystają ze współdzielonej mobilności, są rosnące ceny nowych aut w ostatnich latach. Czynnik ten dla wielu bywa przeszkodą w zakupie własnego pojazdu. Wysoka inflacja to nadal wielki problem dlatego uważam, że szczyt popularności carsharingu w Polsce jest jeszcze przed nami – dodaje Karpiński.
Obecnie, aplikacja Traficar zainstalowana jest na ponad milionie telefonów komórkowych w Polsce.
[1] https://www.statista.com/statistics/830986/value-of-the-global-sharing-economy/
[2] https://www.scmultirent.pl/blog/wpis/juz-co-piaty-kierowca-wynajmowal-auto-do-celow-prywatnych